A taste of South-Africa

soriamoria

Vi er på vei! Etter måneder med venting og lengting er vi altså endelig på vei. 1 år og 6 måneder etter bryllup i Spania i 2014 kan vi endelig slippe gleden løs -i 2016! — Ja — altså.. Reisegleden og reiselysten!

Øverst på bryllupsgaveønskelisten vår sto reisegavekort. Når en er midt i livet og har bodd «hjemmefra» i mange år, har man jo det man trenger for å innrede et moderne hjem, ikke sant? Og da må man være litt mer kreativ eller selektiv i hva man ønsker seg.. Vi (eller JEG…) ønsket reisegavekort. For et par som alltid ender opp med ferieturer til Spania år etter år, føler jeg meg nå veldig innovativ og modig. Særlig med tanke på at jeg jo tross alt jobber på et REISEBYRÅ! .. Ja.. for alle som jobber med å selge reiser til andre må vel være lidenskapelig opptatt av å oppleve «hele verden» selv? Mmmm.. Jeg er ikke slik.. «Hva er galt med Spania?» er et spørsmål jeg har stilt mange ganger..

Snapchat-1413280872812136097 (2)

Med kofferten pakket, pass og bankkort i orden, lesestoff og solkrem, solbriller og reisehåndbok i bagasjen, reiser vi med Emirates via Dubai til Cape Town fra Oslo – en søndag ettermiddag i februar. MÅ jo innrømme det kribler i magen…
En flyreise på ca 20timer (med 4 timers transfertid i Dubai, da) ligger i alle fall foran oss. At vi valgte Emirates førte til en litt lenger reisetid  enn om vi hadde reist med f.eks KLM via Amsterdam, men en superentusiastisk representant fra Emirates lokket med nydelig service – OGSÅ på øknomiklasse..  3-retters middag og gratis drikke. Så enkel er VI!

Vel fremme i Cape Town – litt sliten i rumpa etter mange timer i fullstappet fly – men ved godt mot! Vi er på ferie og vi har mange spennende dager liggende foran oss nå! Bagasjen kommer, vi tråkler oss gjennom passkontroll og får stempel i passet (viktig at det er minimum TO ubenyttede sider igjen i passet etter at de har stemplet oss inn i landet), bagasjen kommer og vi finner en ATM – en minibank, på godt norsk. Tapper kontoen for 500ZAR og sjekker deretter valutaen via nettet.. (tips… Greit å gjøre DET før man reiser.. ) OIDA – vi tok ut ca 260 kr… og skal med taxi inn til Cape Town og Waterfront – hvor vi skal nyte de 4 kommende dagene.. 260 kr ja.. hvor mye koster taxien?? vel.. Vi trengte ikke bekymre oss.. Taksameteret stoppet på ca 200ZAR og pluss litt tips hadde vi enda lommerusk igjen.. Vi hadde lest at vi skulle tipse ca 10% – minst..

Snapchat-6111342416149127290 (2)

Vi skulle bo på Radisson Blu Waterfront Hotel fra mandag til fredag og hadde programmet klart! Mandag – — kun nyte dagen på hotellet – DET var som «barneskirenn» å regne!

Servicen er upåklagelig. Vi fikk en liten omvising av restaurant- og bassengområdet mens rommet ble klartgjort – og for et fint rom, da! Med havutsikt, stort bad, gedigen seng (hallooooo, Mr Austheim – hvor ble det av deg?!) og WIFI. «Viffi» er viktig når man er på tur..

Denne lysbildefremvisningen krever JavaScript.

Den første dagen ble tilbragt på hotellet – vi nøt en god lunch og bobler, vi slang oss i utemøblene og hadde fantastisk utsikt mot Robben Island, vi testa ut solsengene og bare nøt at det var ferie. Eller «Honeymoon», som jeg hadde skrevet i bestillingen. Da kvelden kom reiste vi med hotellets transferbuss til V&A Waterfront – et mekka for den handlegale – ca 300 butikker samlet under et tak – men også et yndet sted for både turister og innbyggere for å ta seg en matbit. Her var mange gode restauranter.
Da vi kom tilbake til hotellet hadde betjeningen vært inne på rommet og «pyntet» til oss…. DE visste jo slett ikke at bryllupet sto i august 2014…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ferie, sa De? Vekkeklokka på sju – vi skulle møte vår guide kl 08 for en flott dag med masse nye inntrykk. Selv om man bare er TO som reiser på tur er det ingenting i veien for at man kan booke seg en «privat guide» som tar en med på sightseeing. Må innrømme jeg «kviet» meg litt til å skulle tilbringe så mye tid – og så tett – med guide disse dagene. Når man er deltager i en større gruppe, kan man liksom «holde seg i utkanten» av gruppen/guiden dersom man synes det blir litt «mye». Nå er vi bare TO stykker og det var ikke så lett å «stikke seg bort».  Alle mine tanker og forestillinger forsvant som dugg for sola! Vår flotte guide viste seg å være en sprek dame på 60år. Claire – født i England, men kom til Sør-Afrika med foreldre og søster i 1972. I voksen alder forelsket hun seg i Cape Town og flyttet fra Jo’Burg (altså Johannesburg – afrikanerene forkorter alle ord som kan «forkortes») til Kappstaden.
Med en smittende latter, godt humør og høyt kunnskapsnivå om Cape Town og Sør-Afrika generelt, skulle det vise seg å være en glede å tilbringe de neste dagene med henne!

Vi startet med en tur til Robben Island. Her var vi litt overlatt til oss selv, sammen med alle de andre turistene. Båt-avgang kl 09 om morgenen – takk og lov for frokosten vi hadde kastet i oss før «take-off», for det var ikke tid til å tenke på mat de neste timene! Overfarten til øya tar ca 3 kvarter. Det kan være høye bølger her – og i alle fall mye strøm i vannet, så noen svømmetur anbefales ikke! Vi nøt utsikten fra båten – Cape Town ble mindre og mindre i synsfeltet vårt, men Table Mountain ruvet hele tiden «bak der» og delfiner lekte rundt båten en stund. Etter hvert nærmet vi oss øya – hvor de i første omgang plasserte de spedalske – og deretter fanger.
Selv om sola skinte og det var en nydelig dag, kjente man en liten «bismak i munnen»… Du blir satt bak lås og slå fordi du har andre meninger enn regjeringen din. Du blir titulert med nummer… …. F eks fange nr 56 i år 1996 — dvs 56-1996. Familien får du møte et minimum av antall ganger under tilsyn. Maten er basert på om du er hvit eller farget. Er du hvit får du mer enn om du er farget..Nelson Mandela satt fengslet på Robben Island  1964-1982 – 18 av de 27 årene han var satt i fangenskap. Han var en av de få innsatte med litt «privilegier» – mer mat og litt tykkere «madrass» å sove på samt egen dobøtte i cella si..

Vel tilbake på fastlandet møter Clarie oss og vi vender nesa mot Table Mountain. Også et kjent landemerke for byen.
Man kan enten gå stier opp til toppen av fjellet eller man kan ta gondolen. Den tar ca 60personer pr gang – snurrer 360gr på tur opp til toppen, så det spiller ingen rolle om du stiller deg her eller der.. Utsikten over Cape Town får du uansett.
JEG trodde at det bare var et utkikkspunkt på toppen, med en kafe og litt kiosksalg, men det er  stort og ganske flatt her på toppen. Og det finnes mange stier man kan gå. Det finnes også ruter man kan velge slik at en kan gå/»hiking» over hele fjellet og komme ned ved Lions Head, f eks.

LUNCH er er ikke å anbefale, bare for å ha nevnt det! Her snakker vi masseprodusert turistmat i panner… smakløst, tørt og fargeløst.. Men vi ble mette. Og hadde fantastisk utsikt…
Det er en rik planteflora på fjellet – men vi hadde valgt oss ut «Sensommeren» i Sør-Afrika, så det var mest grønt..

Etter Robben Island og Table Mountain fikk vi en liten kjøretur i sentrum av Cape Town – og gjennom fantastiske Malay Quarter med alle de PASTELLFARGEDE HUSENE. Claire tok oss også gjennom «the Gay Quarter» – med litt mer dempede toner på husene, men også her mye i pastell. Vi  fikk sett Greenmarket sqaure, hvor du får kjøpt alt av «turistifiserte souvernirer» du måtte ønske deg, blomstermarket og Castle of Good Hope og vi passerte Company Garden med sin historie tilbake til 1600-tallet

Onsdag får vi strukket oss litt lenger om morgenen, men til tross for at vi ikke skulle bli hentet før kl 0900 i dag, blir frokosten like hektisk.. Ferie, sa De?!

I dag skulle vi på Peninsula Tour – rundtur på halvøya som strekker seg mot Indiahavet. Clarie har lagt inn obligatoriske pitstop på typiske populære turiststeder. Vakre strender, utkikkspunkt. Hun peker ut «haivoktere» — på åsene rundt populære strender sitter vakter som følger med om det kommer HAIER svømmende nære strendene. Om så er tilfelle, heises det SORTE flagget opp umiddelbart. Det var ingen sorte flagg å se mens vi passerte, i alle fall.

Første stopp er Cape Point, det NEST SØRVESTLIGSTE PUNKTET. Vi  fikk en times tid til egen rådighet og tok stien opp til det gamle fyrtårnet. Tårnet som viste seg å være plassert så høyt at det ble skjult av tåka  – og var til liten eller ingen hjelp for fartøy i de gode, gamle dager. Etter flere skipbrudd ble det bygd nytt fyrtårn lenger ned – og det gamle er nå et yndet turiststopp. Utrolig utsikt. Next Stop – Sydpolen!.. Ja.. om du kikker den rette veien, i alle fall!

Dagens lunch spiste vi på Two Oceans Reastaurant.Med nydelig utsikt mot False Bay kunne vi nyte deilig sjømat. Heldigvis med milevis forskjell både på standard og kvalitet hva mat og interiør gjaldt – i forhold til Table Mountain.

Mette og gode fortsatte turen til Kapp det gode Håp – med stopp underveis for å ta bilde av -for oss – veldig eksotiske ville dyr! Og Boulders Beach – med alle pingvinene – DETTE er en obligatorisk severdighet når man besøker sydspissen av Afrika. Disse vidunderlige smokingkledde dyrene – som kom svømmende til stranden mellom Simon’s Town og Cape point for mange år siden og som tok over stranden her. Midt i et vakkert boligfelt holder de til og stedet valfartes av turister hele året.

Vi besøkte også den botaniske hagen Kirstenbosch – veldig obligatorisk – enten man elsker blomster eller ikke.

Torsdag blir ikke helt som tenkt, men en rolig dag på hotellet  – i slike nydelig omgivelser – er helt innafor! – Og fredag ventet  det uansett nye eventyr!

Claire  hentet oss tidlig fredag morgen og vi sjekket ut av Waterfront. Ca 30 minutters kjøring ut av Cape Town finner vi vingården Steenberg Hotel – en herlig liten perle – med golfbane «vegg-i-vegg». Vi ble ønsket velkommen, fikk sjekket inn og mens vi ventet  på at rommet vårt skulle bli klart, fikk vi servert leskende bobler. Ah — livet, altså!

Denne lysbildefremvisningen krever JavaScript.

Litt «golfrusten» men ved godt mot – banen var i grei stand. Kunne absolutt vært bedre, men for meg var den passe vanskelig og litt utfordrende. Av alle dagene vi skulle være på ferie ble dette den eneste dagen med overskyet og litt regn, men det gikk helt fint. At det også var fine shoppingmuligheter i Pro-shoppen var jo ikke å forakte, så jommen meg ble det ikke med noen golfklær hjem i kofferten!

Steenberg Hotel er et 5stjernes hotel – med kun 24 rom. Det finnes en restaurant på selve hotellet – Catharina’s. Nydelig mat og en flott historie om Catharina som bygde opp gården og som overlevde hele 5 ektemenn! I tillegg finnes Steenberg Wine Estate et lite steinkast fra hotellet – og her finnes både bar og bistro.  Hotellet har nydelige omgivelser – vinmarker og parklignende  grøntareal, et vakkert bassengområde og fjell som ruver i bakgrunnen!  Like ved Steenberg Hotel ligger  et fengsel – her satt Nelson Mandela etter Robben Island. Rart å tenke på at han har kikket mot samme fjellene som oss – men vi hadde altså ingen høy mur med piggtråd mellom oss og utsikten..

Søndag blir vi hentet av vår eminente guide; Claire, som vi har blitt så glade i. Hun skal tranportere oss fra Steenberg – via Stellenbosch til Franschoeck — hvor vi skal bo på et Guesthouse de neste 2 nettene. JEG som ikke er så veldig glad i slike forflytninger fra sted til sted etter bare et par dager, storkoser meg. Det føles uvirkelig – alt! Fra det ene vakre stedet til det andre – og med vår egen private guide.

Underveis til vakre Stellenbosch underholdt Clarie oss med små anekdoter fra områdene vi passerte. Visste du at det kommer ca 3000 emigranter til Cape Town – HVER DAG! De kommer fra hele Afrika – med drømmen om et bedre liv foran seg. Uten jobb eller penger bosetter de seg i Townships – og på vei inn til Cape Town fra flyplassen passerer vi disse områdene hvor det altså bor mer enn 1,2millioner mennesker! Kriminaliteten er høy og en anbefales ikke å ferdes ute etter mørkets frembrudd.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Stellenbosch — vakkert og litt pittoresk – den nest eldste europeiske bosetningen i provinsen. Ca 5mil fra Cape Town. Et veldig hyggelig sentrum – med mange butikker og restauranter. Her bor ca 150 000 mennesker «på det meste» – det er nemlig veldig mange studenter her.

Vi hadde også en pitstop ved fengselet Nelson satt de siste årene – før han slapp ut til friheten – Victor Verser Prison i Paarl

På turen til Franschoeck var det også lagt inn besøk på vingårder. DET passet oss utmerket. Første stopp var Tokara – en forholdvis «ung» vingård fra 1994. Her lager de både olivenolje, rød og hvit vin, samt brandy. Alt ble selvsagt kjøpt med hjem!

Neste stopp er vingården Fairview Wine and Cheese. Utenfor ble vi møtt av en inngjerdet geit! Vinen som produseres her; Goats do Roam, finnes å få kjøpt på Vinmonopolet  hjemme. Dog til helt andre priser. De har også salg av osteprodukter, honning, brød og masse annet snadder – i tillegg til rød og hvit vin – og portvin som passet til ostene..

Franschoek.. OM vi kunne endret noe av programmet vårt underveis ville det vært oppholdet her.Avondrood Guesthouse som vi bodde på her var absolutt nydelig. Store, vakre rom, bassengområde, veldig privat og stille – det var ikke så veldig mange rom her, kun 8! Upåklagelig service og fantastisk hjemmelaget frokost.

Men Franschoek i seg selv ble litt for… rolig. «En gate» – med mange turistbutikker og kunstgalleri. Virkelig flotte restauranter med prisbelønt mat. Det er liksom en «gourmethovedstad» her – med litt høy prisklasse på mat og drikke, selv om det i norsk målestokk fortsatt er billig å nyte et godt måltid her! Det manglet for så vidt ikke på fritidsaktiviteter her, heller. Hesteriding, sykling, hiking, golf. Man kunne kjøpe billett til «the winetram» og delta på «hopp på, hopp av-trikk» med vinsmaking  på flere vingårder i distriktet. JEG var mest opptatt av å få kjøpt GIRAFFER, faktisk, for det skulle JEG ha med hjem! Jo større, jo bedre! Og vi snakker selvsagt om suvenirer – figurer av tre! To flotte eksemplarer ble kjøpt og pakket inn på butikken. Ca 600 kr kostet de. Og de var selvsagt alt for store for koffertene – og som håndbagasje var de absolutt uaktuelle, så de fikk reise med DHL til Trondheim. ca 4000 norske kostet DE billettene (og de ankom ca 14dager etter vår hjemkomst, så DHL er til å stole på!)

Etter to dager i Franschoek er vi klare for resten av eventyret vårt! Clarie henter oss tidlig tirsdag morgen og kjører oss tilbake til Cape Town og flyplassen. Denne flyplassen er ikke så veldig stor – Clarie fortalte at da HUN begynte å jobbe som guide ankom det 5 fly i uka fra det store utland! Nå er det heldigvis flere ankomster/avganger og Sør-Afrika – med Cape Town – ønsker all turisttrafikk hjertelig velkommen!

Vi skal reise med innrenriksfly opp til Skukuza flyplass – i Krugerparken. HER snakker vi «livet på 1klasse»!  Det var ikke store flyet som skulle ta oss med 2 1/2 time nordover –  og aldri har jeg opplevd makan til BRATT innflygning til flyplassen som nå! Med vindusete for oss begge to (ja – vi valgte å ikke sitte sammen, men på hver vår  «en-seter») hang vi begge omtrent «ut av vinduet» for å få med oss mest mulig av innflygingen over nasjonalparken.

Kruger Nasjonalpark er ca 360km lang og 65km bred – men det finnes flere flyplasser og flere safaricamper en kan velge mellom. Vi skulle bo på Jock Safari. En 5stjernes Camp –  jeg hadde kikket på bilder og googlet til øyet ble stort og vått. Egen jacuzzi på terrassen VÅR,  himmelseng med netting (for å holde insektene ute, ja..), utsiktshytte mot elveleiet hvor en mengde dyr valfartet. Også nå som elveleiet var knusk tørt. Det var solseng og utedusj, bad med badekar inne i hytten vår – og en fin hovedlodge med restauranter/spisested, basseng og god utsikt til dyrenes vannhull. Men jeg var slett ikke forberedt på at vi skulle bo «midt i skogen» .. og i skogen er det trær! Og andre dyr enn de dyrene jeg hadde sett på bilder og som jeg selv gledet meg til å feste på minnekortet.  Heldigvis opplevde vi verken edderkopper, uforutsette slanger på terrassen eller annet som kunne skremme vannet av ei byjente! Derimot hadde vi veldig nysgjerrige og lite redde aper på terrassen støtt og stadig!

Denne lysbildefremvisningen krever JavaScript.

Safari var en opplevelse! Ved ankomst rakk vi en kjapp lunch før vi skulle ut på «GAME DRIVE», som safarikjøringen kalles. Vi var 3 par som skulle dele bil og sjåfør/ranger. To runder pr dag var det lagt opp til. En om morgenen – og da gikk gongongen kl 0445. Værsågo’ stå opp! Dette har du betalt for, så dette skal du delta på! Det er mørkt og bittelitt småkjølig. Du er trøtt og vil helst krype inn under dyna igjen, men samtidig vil du ikke gå glipp av dette for alt i verden! I det sola forsiktig har leet på øyet kjører vi ut av camp’en – på jakt etter dyrene. The Big Five! De er på sitt mest aktive om morgenen. OG om ettermidddagen – så vi stater med ettermiddagssafari. På kjøreturen fra  Skukutza flyplass til Jock Safarilodge var vi «over oss av begeistring» for neshorn, sebraer, impala og giraffer.

Etterhvert opplever vi at både neshorn og impaler er like vanlig som rådyrene i Bymarka i Trondheim. Høyest på ønskelista sto giraffer på nært hold – gjerne med twinbabies, som Jules fra London gjerne ville se. Eller elefanter kryssende over veien, som JEG gjerne ville se. Lorraine fra Dublin ønsket seg flodhest – over vann.. ikke bare delvis, men HELT over vann! Og aller helst ville vi ha disse dyrene på «line-up» slik at vi kunne knipse drømmebildet!

AH! så enkelt var det da ikke – men vi fikk sett alle BIG FIVE – flere ganger. På vårt 3 dagers safariopphold rakk vi 6 runder GAMEDRIVE – med forskjellige kjøreruter hver gang. I solnedgangen fikk vi servert kald drikke – vin og øl – av Benjamin; rangeren vår – og vi fikk oppleve ham sjekke spor etter løver – for å så å kjøre på «scoopjakt» etterpå. Lepoarder, elefanter,  løver i flokk og løver i parring,villhunder, hyener, bøfler, vannbukker (waterbuck), svart mamba (enda godt det ikke var på terrassen), springbuck’er, sebraer, neshorn og impalaer. Helt magisk! Og alt festet til minnebrikken. Både den innebygde og databrikken som sitter i fotoapparatene.
Maten på logden var mye bedre enn forventet. Vi som delte bil og ranger, delte også bord under middagene. En har alltid masse å snakke om, selv om en ikke kjenner hverandre på forhånd. En har tross alt sett giraffer sloss mot hverandre, opplevd 4 løver jakte på en 5 løve for «catfight», vi har sittet stille nesten 30min for å se om flodhesten hadde tenkt å røre på seg i vannet eller om den bare var uhøflig og lite interessert i å bli den nye fotomodellen i tjernet..

Vemodig er ferien til slutt over – og vi skal alle reise hjem – hver til vårt. Hjertet og hodet fullt av inntrykk, mail og telefon nummer byttet med de trivelige medpassasjerene – sees vi noen gang igjen, tro? – og snuter vendes hjemover.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sør-Afrika – vi reiste dit – og lot en del av hjertet vårt bli igjen – helt magisk, helt fantastisk. Har du ikke besøkt dette landet før – sett det på Bucket-listen din! Og husk — man MÅÅÅÅÅ faktisk ikke velge hva som er favorittferiestedet… DET har jeg lært.. «hva er galt med Spania?» – spurte jeg om i starten av turen vår. «Ingenting» – er svaret – så selv om jeg fortsatt er en «trofast Spania-elsker» har jeg peilet ut nye mål – for nye turer…

The world is your oyster!!!

Ta kontakt med ferieavdelingen vår for hjelp til å bestille «drømmeferien»