En liten avstikker til Casa Boquera!

Noe av det koseligste med ferien – utenom det å faktisk VÆRE PÅ FERIE – er planleggingen, googlingen, forventningen. Selv om vi vet at ferden går til #Hytten i Mazarron betyr det jo ikke at vi ikke kan reise litt rundt og oppleve mer av Spania.

Det er så mange små, koselige byer og tettsteder som venter på besøk av oss – for ikke å glemme at vi jo også kan smekke inn en storbytur i ferien! Madrid, Valencia, Sevilla, Barcelona, Bilbao, Zaragoza… Jeg nevner i fleng og har flere av disse på To-be-Visited-by-us listen vår. Enn så lenge må disse vente på tur. I år var det mat og vin som sto i fokus, må vite. Tidligere i vinter hadde reisebyrået vårt besøk av Katherine fra Casa Boquera. Hun fortalte om vingården hun og mannen, Harald, driver i Yecla-området og viste bilder og snakket med varme ord. Det var lett å la seg friste!

Denne lysbildefremvisningen krever JavaScript.

Senvinteren ble brukt til å lage «ferieavstikker-utkast». San Sebastian var på listen for litt gjensyn, lavendelåkre i Moratalla ble skrevet opp, vi lot oss friste av øyparadiset Formentera, Granada havnet igjen på papiret, men til slutt ble det Casa Boquera som trakk det lengste strået! Feriekriblingen kunne starte!

Etter noen kjappe dager på Hytten vår, med besøk av svigerfar og organisering av håndverkerarbeid som skulle utføres mens vi var bortreist noen dager, kjørte vi nordover. Spanske veier er en drøm å kjøre på. Gode motorveier og bra skilting. Fra Mazarron gikk ferden mot Murcia – og etterhvert Yecla. Yecla har et godt renommê som møbeldistrikt. «Alle»  de BRA møblene kommer fra området her – i tillegg til at det er gode kår for vinrankene, så det er i tillegg mange vingårder her. Det tok oss en snau time og 40 minutter å kjøre hjemmefra til vi ankom vingården.

Historien om Casa Boquera fikk vi fortalt under vinsmakingen. Katherine selv sto for omvisningen. Hun og Harald, mannen hennes,  kjøpte en gammel finca med  50mål tomt for ca 6 år siden. Drømmen om å ha noe å «falle tilbake på ved sine eldre dager» gjorde at de altså endte opp som gårdsbrukere i landet de hadde blitt så glade i gjennom flere år. At de skulle ta tak i oppbyggingen av gården så raskt som de gjorde, var ikke helt planlagt, men hva vet vi vel om veien vi går.. før vi går den?! Gården var temmelig falleferdig og druerankene døde! Men en stormforelskelse i beliggenhet, omgivelser, klima og ønsket om å virkeliggjøre drømmen, sparket dem temmelig kjapt i gang. I løpet av 6 år har de nå bygd opp et godt grunnlag for både hotelldrift og vinproduksjon. Mat, vin og opplevelser står i høysetet for Katherine og Harald.

Hotellet består av 11 rom + en suite. Standardrom og superiorrom  –  . eller Grand Reserva og Reserva, som de blir kalt – alle like innbydende med nydelige møbler fra Yecla, alle med egen markterrasse. Fordi resepsjonområdet er lite og intimt – og korridorene litt for smale for «store stjernerangeringer» har de valgt å IKKE kategorisere hotellet i «stjernekategorien», men vi var skjønt enige i at å omtale Casa Boquera som et Boutiuqe-hotell er absolutt innafor! Hotellet er bygget i atriumstil, så basseng/relax-området er i midten – og du kan nyte utsikten mot fjellene på andre siden av dalen. Vakkert! Hotellet kan by på en god restaurant kun for hotellets gjester, samt en som er åpen for alle, enten du bor på hotellet, passerer forbi og er litt sulten eller er fastboende og ikke vil lage middagen selv. Her serveres gourmet/spanske tradisjonelle retter.

Ekteparet er opprinnelig bosatt i Kristiansund og pendler litt mellom de to hjemstedene sine. De følger nøye med på både vinproduksjonen og driften av hotellet – og kan allerede skilte med flere priser i diverse vinkonkurranser. Ikke verst med tanke på at de jo tross alt er «unge i bransjen».

casa Boquera vin

De hviler heller ikke på laurbærene, for da går det jo ikke fremover. Og fremover – og oppover – ønsker de seg fortsatt. Stadig utvidelser av vinlandet, olivenolje-produksjon, restaurantdriften, opplevelser for gjestene. Listen blir aldri tom!

Det var utrolig interessant å høre om alt dette av Katherine. Det er jo definitivt noe EGET når eieren selv engasjerer seg, forteller, byr på seg selv og tar oss med inn i drømmene og visjonene sine. Det ga oss også lyst å komme tilbake! Både for å se fortsettelsen, men også fordi oppholdet i seg selv ga mersmak.

Vi ankom onsdag og rakk lunch, vinsmaking og en fantastisk 12-retters middag denne dagen! Torsdag kunne fint startet med Cava-frokost, da dette er inkludert i overnattingsprisen, men vi skulle kjøre ATV i «fjellheimen» på formiddagen, så vi valgte å starte dagen rolig.

ATV – 4hjuling – var spennende. Like utenfor porten til Casa Boquera, omtrent, ligger nasjonalparken Sierra de El Carche. Her kan du oppleve å treffe både villkatter (wild cats), grevlinger, et rikt fugleliv, kaniner, mår og smågnagere,  en rik planteflora, raviner, høye fjell og bosetninger fra bronsjealderen. Vi peilet oss ut parkens høyeste punkt, Madama; 1372moh – og kjørte i vei. Huhei, hvor det gikk unna – det var laget gode grusveier – og det var IKKE lov å kjøre utenfor «løypene». Ikke fritt for at det kilte godt i magen – både på tur opp, men særlig på tur ned. Farta var litt høyere på hjemturen, for da var jeg blitt litt varm i trøya og «tillot» mannen å speede opp endel.

Vel tilbake på Casa Boquera ble vi tatt godt i mot av vertsskapet, som lurte på om vi hadde hatt en fin tur. Det var oppbud av TV-team og mye folk på ettermiddag/kveld denne torsdagen. God reklame for vingården at Yecla ønsket å promotere gården i forbindelse med møbelmesse i området. Det betød at restauranten var stengt for oss hotellgjestene, men vi nøt god mat – og vin, selvsagt,  i restauranten, som også fungerer som frokostsal for hotellets gjester.

Så — hva kan man ellers finne på når man bor på vingården? Foruten både ATV-kjøring og fotturer i fjellene kan man delta på Masterclass-timer – for å lære å lage spanske retter.  På høsten, under innhøstingperioden, kan du få være med å plukke inn druer og føle du er med på produksjonen, før det er samling rundt Bonfire på kvelden.

Murcia ligger ca 40minutters kjøring fra gården  – og Yecla ligger snaue 10minutter motsatt vei. Jumilla er nok også verdt en stopp. En kan gå på jakt i fjellene eller en kan leie sykkel. Leana Resort ligger ved Baños de Fortuna. Her finnes varmekilder, helsebringende og særlig bra for de med kroniske sykdommer og revmatisme, blandt annet.

Denne lysbildefremvisningen krever JavaScript.

Fredag morgen og vi sjekker ut. Vi husker selvfølgelig på kjøpe med oss 6 flasker av Casa Boqueras nydelige Semicrianza – den er det også mulig å bestille på vinmonopolet så det er fullt mulig å få litt «Casa Boquera-feeling» hjemme også.

Casa Boquera farvel
Fruen fra Utleir smiler fornøyd

Fornøyde med en avstikker fra hyttelivet vender vi glade og fornøyde sørover tilbake til Mazarron – en snau times kjøretur på A33 – eller E15.